Czas czytania: 4 min.

Jeśli kiedykolwiek robiłeś zakupy on-line (a pewnie robiłeś) – miałeś styczność z mega menu.

W praktyce to menu z dużą ilością odnośników do podstron, sekcji, kategorii itd. Mega menu zazwyczaj znajdzieś w witrynach z dużą ilością treści a w szczególności w sklepach internetowych.

Jeśli prowadzisz stronę lub sklep internetowy z dużą ilością odnośników- może się wydawać, że mega menu jest oczywistością. Jednak czy na pewno?

W tym artykule znajdziesz kilka przykładów, w których mega menu może świetnie poprawić doświadczenia użytkowników na Twojej stronie, oraz kilka przypadków, w których mega menu to nie najlepszy pomysł. Temat stał się ostatnio gorący ponieważ elementor dodał tę funkcjonalność i ułatwił implementację.

Czym konkretnie jest Mega Menu?

Jest to rodzaj menu nawigacyjnego, dzięki któremu wszystkie odnośniki z danej kategorii są widoczne naraz (ułożone pionowo i poziomo). Czasem odnośniki pogrupowane są w sekcje a czasem nie.

Przykładem jest menu, które zastosowaliśmy podczas realizacji dla strony internetowej dla Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie.

Kiedy mega menu jest fajne. a kiedy nie.
Zastosowanie Mega Menu w przypadku realizacji strony internetowej dla Liceum Batorego.

Mega menu charakteryzuje się zwykle:
– wydzielonymi sekcjami
– poszczególne sekcje mogą (lecz nie muszą) być ustrukturyzowane przy użyciu układu, typografii (np. inny kolor nagłówka) a czasami ikon lub innych elementów graficznych.
wszystko widoczne jednocześnie, aby użytkownicy nie musieli przewijać ani klikać podmenu.

Mega menu i doświadczenie użytkownika

Główną zasadą korzystania z mega menu jak również każdego innego rozwiązania powinna być odpowiedź na jedno proste pytanie:

Czy mega menu ułatwi użytkownikom mojej strony poruszanie się po niej i realizację celu, dla którego się u mnie zjawili?

Nie dodawaj tego rozwiązania tylko dlatego, że to nowa, fajna funkcjonalność, albo podoba Ci się to na innej stronie. Dodanie mega menu do Twojej strony powinno uwzględniać doświadczenia użytkownika (UX). Przede wszystkim. Jeżeli zastosowanie mega menu sprawi, że użytkownicy Twojej witryny będą poruszać się po niej płynniej, bardziej intuicyjnie- dodaj je. Jeśli tak się nie stanie to stosowanie mega menu jest bez sensu. Pozostań przy menu rozwijanym.

Kolejny pytanie, które powinieneś sobie zadać zanim wdrożysz mega menu jest następujące:

Czy mega menu pomoże mojej stronie osiągnąć jej cele?

Być może wydaje Ci się, że to dziwne pytanie, ale zastanówmy się. Kiedy budowałeś swoją stronę internetową lub sklep internetowy zapewne chciałeś osiągnąć jeden z celów:

  • sprzedawać produkty online
  • zachęcić ludzi do skontaktowania się z Tobą w celu zakupu Twoich usług
  • rozwijać swoją społeczność
  • promować biznes lokalny
  • zdobyć subskrybentów
  • sprzedać bilety na wydarzenia
  • i pewnie wiele innych

Określenie celów Twojej strony sprawi, że łatwiej określisz, które nowości wdrażać w ramach swojej witryny. Jeśli więc masz sklep internetowy z dużą ilością produktów i kategorii – mega menu pozwoli uporządkować strukturę strony i opanować ścieżkę Klienta tak, aby bez problemu trafił w Twoim sklepie tam gdzie chciał.

Kiedy korzystać z mega menu?

Sprawdźmy kilka scenariuszy, w których mega menu wydaje się być must have Twojej witryny.

1. Kiedy Użytkownicy się tego spodziewają…

Jeśli Twoja strona jest sklepem internetowym, w którym masz dużo produktów i kategorii- użytkownicy będą przyzwyczajeni do mega menu i dzięki temu uporządkowanej nawigacji ułatwiającej się po działach sklepu.

Kiedy mega menu jest fajne. a kiedy nie.
Mega Menu i podział na podkategorie w sklepie Reserved.

2. Kiedy rozwijane menu byłoby zbyt duże.

Czasami rozwijane menu lub kilka obok siebie zawierałoby tak wiele opcji, że jakakolwiek rozsądna nawigacja nie miałaby sensu gdyby nie mega menu. Rozwijane menu z dużą ilością treści wymuszałoby przewijanie strony w górę i w dół co skutecznie mogłoby zepsuć konwersję oraz doświadczenia użytkownika na Twojej stronie.

Jeśli więc Twoja witryna ma wiele elementów i odnośników- mega menu może świetnie poprawić UX. Upewnij się jednak, że Twój rozkład odnośników skutecznie poprawia wrażenia użytkowników oraz, że wdrożenie nastąpi według poprawnych praktyk projektowych. Jeśli nie wiesz jak – skontaktuj się z nami.

Kiedy mega menu jest fajne. a kiedy nie.
Poprawnie wdrożone mega menu na stronie Nintendo Shop.

3. Kiedy mega menu wizualnie ulepsza Twoją stronę.

Czasami Mega Menu może świetnie uzupełniać Design Twojej strony zawierając dodatkowe elementy mogące skierować użytkowników witryny w miejsca, w które oczekujesz.

Na screenie poniżej znajdziesz przykład sklepu Moleskine, w którym nie ma zbyt wielu odnośników, ale przestrzeń mega menu została wykorzystana na inne elementy, które uzupełniają graficznie stronę.

Kiedy mega menu jest fajne. a kiedy nie.

W mega menu możesz swobodnie umieścić inne elementy klikalne np. odnośnik do aktualnych promocji.

Kiedy nie używać mega menu.

Są takie przykłady, kiedy nie powinieneś używać mega menu. Oto kilka przykładów.

1. Masz za mało odnośników.

Jeśli Twoja strona nie ma dziesiątek czy setek odnośników- mega menu będzie (zazwyczaj) wyglądało kiepsko i przesadnie. Będzie wyglądać na nienaturalnie puste.

2. Jeśli Twoja ma za zadanie skierować odwiedzających w określone miejsce.

Czasami ścieżka Klienta na Twojej stronie ma kierować odwiedzającego w konkretne miejsce, np. sprzedajesz szkolenie i na stronie kierujesz użytkowników tylko do tego szkolenia. Bez sensu byłoby tworzenie mega menu i podobnie- wyglądałoby na nienaturalnie puste.

3. Na urządzeniach mobilnych.

Niezwykle trudno jest prawidłowo stworzyć mega menu na urządzeniu mobilnym tak aby było ono czytelne. Wymagałoby To zazwyczaj zastosowania małych fontów co utrudniłoby kliknięcia i zamiast działać na korzyść- psułoby doświadczenia Twoich potencjalnych Klientów. Dlatego zazwyczaj na urządzeniach mobilnych trzymamy się znanych rozwiązań w postaci rozwijanego hamburger menu.

Jak dodać mega menu do strony?

Rozwiązań technicznych jest wiele. Jak wspomnieliśmy na początku tego artykułu możliwość ta została dodana do najnowszej wersji Elementor. Biblioteki WordPress posiadają również wiele wtyczek, które umożliwiają wdrożenie tego rozwiązania na Twojej stronie lub sklepie. Jeśli chcesz- skontaktuj się z nami a doradzimy i wdrożymy mega menu na Twojej stronie.

Podsumowanie.

Mądrze korzystaj z mega menu, a ulepszy ono Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że tak jak może być świetnym sposobem na poprawę UX na Twojej stronie, tak może UX popsuć. Jeśli masz witrynę z dużą ilością odnośników i kategorii- mega menu wydaje się być dobrym pomysłem. Jeśli Twoja strona to strona lokalnego biznesu lub nie zawiera zbyt dużej ilości odnośników – prawdopodobnie mega menu nie jest Ci potrzebne.