Czas czytania: 6 min.

Metryki zawsze idą w parze z działaniami biznesowymi. Tylko poprzez mierzenie skuteczności swoich działań możesz dowiedzieć się, które z nich są najlepsze do wdrożenia, a które lepiej sobie odpuścić.

Na co zwrócić uwagę podczas wdrażania strategii marketingu email? Jak mierzyć procesy i je skutecznie poprawiać? Tego dowiesz się w tym artykule.

Te metryki e-mail marketingowe będą ważne w pomaganiu Ci osiągnąć ostateczny cel, czyli konwersje. Przecież celem każdego wysiłku marketingowego jest zwiększenie sprzedaży, czy to poprzez promowanie nowych produktów, czy zwiększenie lojalności marki.

Główne metryki e-maili ecommerce, które powinieneś śledzić

Zacznijmy od podstawowego pytania: Po co to wszystko? Metryki e-mail marketingowe w realny sposób pomagają osiągnąć ostateczny cel, czyli konwersje. Przecież celem każdego działania marketingowego jest zwiększenie sprzedaży, prawda? A sama sprzedaż ma wiele znaczeń – może nią być zarówno wypromowanie nowych produktów, jak i zwiększenie lojalności marki.

Dzisiaj przyjrzymy się kilku metrykom email marketingu, które powinieneś śledzić, aby upewnić się, że Twój biznes się rozwija Która jest najważniejsza? Odpowiedź jest prosta: współczynnik konwersji.

Współczynnik konwersji

Korona w królestwie metryk email marketingowych należy do współczynnika konwersji. Powód jest dość oczywisty: wszystkie Twoje działania marketingowe mają na celu zwiększenie sprzedaży.

Współczynnik konwersji mierzy, ile z Twoich kontaktów zakończyło się wykonaniem pożądanej akcji. W przypadku e-commerce decydującą akcją jest najprawdopodobniej zakup – choć inny wskaźnik konwersji może dotyczyć np. zapisów do newslettera.

Statystycznie średni wskaźnik zapisów do newslettera wynosi około 2%. Oznacza to, że tylko 2% wszystkich odwiedzających stronę internetową wpisuje swój adres, aby dostać się na Twoją listę mailingową. 

Portal Sumo.com podaje jeszcze jedną ciekawą liczbę. Twierdzą,  że najlepsze 10% marketerów uzyskuje średnio 4,77% signup rate. Najprawdopodobniej oznacza to, że współczynnik konwersji na poziomie 5-6% jest najlepszym, czego możesz się spodziewać, jeśli chodzi o dołączenia do newslettera. Mało optymistyczne? Niekoniecznie!

Powolna śmierć naturalna współczynnika otwarć

Wcześniej uważany za jedną z najważniejszych metryk w email marketingu jest teraz niestety jedną z najmniej istotnych. To dlatego, że współczynnik otwarć powoli umiera śmiercią naturalną – przynajmniej po zmianach w iOS 15.

W wyniku tych zmian, średni open rate dla promocyjnych kampanii e-mailowych w Q4 2021 był o 59% większy niż w pierwszych dziewięciu miesiącach roku 2022, przez co metryka ta stała się praktycznie nieistotna.

Open rates odnoszą się do procentu twoich subskrybentów lub klientów, którzy zostali zachęceni przez chwytliwy temat do otwarcia konkretnego e-maila. Wszystkie platformy emailowe podają tę metrykę w każdym raporcie kampanii emailowej, więc nie ma potrzeby samodzielnego obliczania tej liczby.

Mimo wszystko współczynnik otwarć może nam przynieść kilka istotnych informacji o naszych kampaniach emailowych:

  • Które nagłówki działają najlepiej na Twoich subskrybentów lub klientów?
  • Które dni są najlepsze pod względem open rate?
  • Jaka część Twojej listy kontaktów jest nadal zaangażowana w Twoją markę i reaguje na Twoje komunikaty?
  • O ile metryka to bułka z masłem, o tyle osiągnięcie wysokich wskaźników otwarć i silnego zaangażowania jest już trudniejsze.

Jeśli przeczytasz jakąkolwiek książkę na temat copywritingu lub obejrzysz kursy email marketingu, powiedzą Ci, że najlepsze linie tematu albo wzbudzają ciekawość, albo dają korzyść czytelnikowi. Temat powinien być również krótki, zwięzły i unikać słów związanych ze spamem, takich jak „free” czy „cash”. 

Dla różnych dziedzin ecommerce, średni wskaźnik otwarcia wiadomości może się różnić. Dla firm ecommerce, które sprzedają odzież, akcesoria, książki i małe gadżety technologiczne, średni współczynnik otwarć kampanii promocyjnej przed systemem iOS 15 wynosił 18,3%.

Jeśli jednak segmentujesz swoich subskrybentów i dostosowujesz kampanie do ich zainteresowań lub zachowań- współczynnik otwarć będzie już znacznie wyższy – 28,05%.

7 najważniejszych metryk email marketingowych dla e-commerce

Email ROI – jak to ugryźć

Poprzez obliczenie zwrotu z inwestycji lub ROI w email marketingu, możemy ocenić efektywność inwestycji w email marketing. Zasadniczo, sprzedawcy określają, co zyskali z inwestycji w email marketing i ile na nią wydali.

Formuła zwrotu z inwestycji w email marketing wygląda następująco:

(Dochód – Wydatki)/Wydatki = Zwrot z inwestycji %.

W tej formule dochód, to suma wszystkich sprzedaży dokonanych za pośrednictwem kampanii e-mailowych, automatycznych przepływów pracy itp. w określonym czasie.

Wydatki obejmują opłatę za usługę emailową + wynagrodzenia dla email marketerów, projektantów i innych osób, które pomogły wdrożyć Twój plan email marketingowy w tym samym czasie.

Jednak czasami trudno jest wymyślić konkretną cenę za czas spędzony na projektowaniu e-maili, pisaniu kopii, wybieraniu odpowiednich produktów itp. Jeśli nie masz konkretnych liczb, twój ROI może stać się niedokładny.

Z tego powodu wielu marketerów ecommerce mierzy bardziej namacalne rzeczy, takie jak ROI dla ich narzędzia do email marketingu.

Współczynnik klikalności – dlaczego warto go mierzyć?

Współczynnik klikalności powie Ci, ilu odbiorców emaili kliknęło na co najmniej jeden link w ramach kampanii emailowej, którą prowadzisz. Metryka ta jest również jedną z głównych metryk email marketingowych. Najprościej mówiąc: Twój współczynnik klikalności wskazuje, jak interesująca jest treść Twojego maila dla jego odbiorców. Obejmuje to, jak bardzo przekonująca była kopia, jak jasne i możliwe do działania były przyciski CTA (call to action), jak dobry lub zły był układ, itp.

W Creative Trust do każdego linku dodajemy również parametry UTM. Dzięki temu możesz zobaczyć ruch z kampanii emailowej na swoim koncie Google Analytics. Oprócz tego możesz zobaczyć wszystkie kliknięcia na mapie kliknięć w raporcie kampanii. Zlicza ona zarówno unikalne jak i całkowite kliknięcia (wszystkie kliknięcia, w tym wielokrotne kliknięcia od tego samego odbiorcy).

Jak sprawić, aby Twoje e-maile były bardziej klikalne?

  1. Skup się na tym, by były łatwe do przeczytania
    Jakikolwiek email wysyłasz, powinien mieć jasną strukturę. Aby oddzielić różne bloki treści, użyj odstępów i linii. Ludzie rzadko czytają długie e-maile, wyróżnij więc kluczowe punkty  i upewnij się, że podążają za nimi przyciski CTA (call to action).
  2. Segmentuj swoich odbiorców i dostosuj do nich treść emaila
    Ludzie bardziej angażują się w e-maile, które zawierają istotne informacje. Będziesz bliski sukcesu, jeśli podzielisz odbiorców na segmenty według ich danych demograficznych, zachowań zakupowych, zainteresowań.

3. Pamiętaj o realiach – jeśli agencja obiecuje Ci kosmiczne wzrosty wskaźnika, warto się zastanowić czy iść w tę współpracę. Średni współczynnik klikalności w masowej kampanii e-mailowej wynosi 4,89%. Tymczasem kampania segmentowana uzyskuje średnio 7,43% współczynnik klikalności. 

7 najważniejszych metryk email marketingowych dla e-commerce

Współczynnik odrzuceń

W metryce email marketingu, współczynnik odrzuceń ma inne znaczenie niż w Google Analytics.

Jeśli mówimy np. o Twojej stronie internetowej –  współczynnik odrzuceń będzie odnosił się do tego, jak szybko odwiedzający witrynę z niej wyszedł. W email marketingu, metryka ta odnosi się do procentu Twoich emaili, które nie dotarły do celu. Innymi słowy, coś uniemożliwiło dotarcie wiadomości do skrzynki odbiorcy.

Może to być spowodowane różnymi przyczynami:

  • odbiorca ma pełną skrzynkę odbiorczą (soft bounce)
  • adres email już nie istnieje (hard bounce)
  • domena (email kończący się po @) nie istnieje (hard bounce)
  • serwer nie przyjmuje e-maili (hard bounce)
  • adres jest błędnie wpisany (name@example.cam zamiast name@example.com, itp.) (hard bounce).
  • Jeśli otrzymujesz twarde odrzucenia, po prostu usuń te adresy ze swojej listy mailingowej.

Średni bounce rate dla ecommerce wynosi 0,5%. Współczynnik odrzuceń większy niż 4% wskazuje na nieświeżą listę kontaktów i jest już czerwonym światłem – warto wtedy przyjrzeć się swojej liście mailingowej dokładniej.

Współczynnik spamu

Jeśli Twój wskaźnik spamu zaczyna rosnąć, to znaczy, że masz kłopoty. Twój wskaźnik spamu odnosi się do tego, jak wiele osób irytujesz ???? Zasadniczo, jednostki oznaczają Twoje e-maile jako spam.

0,1% to rozsądny wskaźnik spamu. Wszystko powyżej powinno co najmniej skłonić do refleksji i analizy mailingu. Duży wskaźnik SPAM może zepsuć Twoją reputację nadawcy, co oznacza, że Twoje przyszłe emaile nie będą dostarczane do odbiorców.

Na szczęście, obejście problemu spamu jest dość łatwe.

Po pierwsze – zawsze pytaj o zgodę, zanim wyślesz komuś e-mail.
Po drugie – daj ludziom znać, czego mogą się spodziewać po Twoich przyszłych mailach.
Po trzecie-  mimo że prowadzisz biznes ecommerce, nie umieszczaj oferty w każdym mailu.
Na koniec, ale nie mniej ważne – utrzymuj swoją listę emailową w czystości. Jeśli masz zbyt wiele nieaktywnych lub złych kontaktów, wysyłanie im emaili może zniszczyć Twoją reputację nadawcy.

Wskaźnik rezygnacji z subskrypcji

Współczynnik rezygnacji z subskrypcji nie jest tak zły, jak może się to wydawać na początku. Zawsze będą ludzie, którzy wypisują się z Twoich maili. Tak po prostu się dzieje i zdarza się to wszystkim sprzedawcom.

Średni wskaźnik rezygnacji z subskrypcji dla ecommerce wynosi około 0,25%. O taki wskaźników nie musisz się martwić, chyba że otrzymasz znacznie wyższy wskaźnik.

Jakie są najczęstsze powody potencjalnie słabych wyników?

  • E-mail zawiera pewne (rasa, płeć, przekonania) nietolerancje.
  • Lista mailowa jest nieświeża. Ludzie na tej liście nie są już zaangażowani w Twoją markę.
  • Twoje emaile są zbyt częste.
  • Twoje maile są zbyt agresywne pod względem sprzedażowym.

Podsumowanie

W tym artykule przyjrzeliśmy się wielu metrykom emailowym, których powinieneś być świadomy, aby zrozumieć mocne (lub słabe) strony swojej strategii email marketingowej.

Ponadto dowiedziałeś się, co należy zrobić, aby poprawić te wskaźniki, czy to poprzez zwiększenie współczynnika konwersji, czy też zmniejszenie współczynnika odrzuceń.

Kluczowe informacje z artykułu:

  • Twój współczynnik konwersji, współczynnik klikalności, ROI, bounce i spam są Twoimi kluczowymi metrykami email marketingowymi.
  • Segmentowane/spersonalizowane kampanie email marketingowe osiągają lepsze wskaźniki niż kampanie masowe.
  • Pomiar ROI dla email marketingu jest niedokładny, chyba że masz dedykowany zespół i możesz zmierzyć wydatki wydane na ogólną strategię email marketingową w ciągu miesiąca/roku lub innego określonego okresu czasu. O wiele prościej jest zmierzyć ROI dla Twojego narzędzia do email marketingu
  • Wykorzystaj wskaźnik otwarć do określenia skuteczności Twoich linii tematycznych.
  • Współczynnik kliknięć wskazuje na jakość Twojego emaila: począwszy od układu i kopii, a skończywszy na przyciskach CTA.
  • Współczynnik konwersji dla emaili jest bardzo różny: im bardziej spersonalizowana i lepiej zorganizowana jest treść maila, tym wyższy będzie współczynnik konwersji.
  • Unikaj przekraczania średnich wskaźników spamu i bounce’ów. Utrzymując te metryki na wysokim poziomie możesz zepsuć swoją reputację nadawcy.
  • Nikt nie jest w stanie uciec przed wypisami. Upewnij się jednak, że Twoje e-maile nie zawierają obraźliwych, obelżywych lub innych negatywnych informacji.